“Rrno për me gatue” – „Live to cook” este o miscare gastronomica infiintata de un grup de tineri Chefi albanezi, pornind de la ideea ca retetele si tehnicile de gatire pe care le mostenim de la parintii si bunicii nostri sunt cea mai mare bogatie pe care o are un popor.

Desi, pentru o vreme, au experimentat alte tehnici de gatit si retete moderne, tinerii albanezi si-au indreptat din nou privirea catre radacini, catre retetele, gusturile si aromele pe care le stiau de la bunici.

Crezul lor? „Noua bucatarie albaneza trebuie sa aiba la baza traditiile, asa cum se intampla si in alte zone ale lumii. Sa regaseasca radacinile culinare si sa le scoata la lumina bazandu-se pe sezonalitate si ingrediente locale.” spune Bledar Kola, unul dintre initiatorii miscarii si organizator al evenimentului “Rrno për me gatue”.

12 farfurii, 12 Chefi, 12 bunicute

Sprijiniti de asociatii precum Gourmet Food si Uniunea producatorilor albanezi, dar si de Uniunea Europeana, tinerii au revitalizat si redeschis New Bazaar din Tirana in cadrul unui eveniment remarcabil, ce a avut loc la finalul lunii septembrie 2018.

12 Chefi de origine albaneza ce lucreaza si traiesc in alte tari au gatit preparate traditionale pe care urmeaza sa le introduca in meniurile restaurantelor lor de peste tot din lume.
La pregatirea preparatelor prezentate la eveniment le-au stat alaturi 12 bunicute din 12 regiuni ale Albaniei, pentru a le reaminti tinerilor de mostenirea valorilor si traditiilor gastronomice.


Noul Bazar din Tirana 

La 87 de ani de cand a fost dat in folosinta, Bazarul din Tirana arata mai modern ca niciodata. Revitalizarea lui a fost un proiect ambitios in care s-au investit aproximativ 5.5 milioane de $, o parte de la Albanian-American Development Foundation, o alta parte sustinuta de municipalitate.

Prin renovarea bazarului a fost curatata si modernizata o zona neingrijita situata aproape de centrul orasului Tirana. Acum, Noul Bazar adaposteste 308 afaceri (printre care doua cafenele, raioane de peste, patiserii) si a creat mai mult de 1000 de locuri de munca.


Noul Bazar este impartit in:

  • the Closed Market – zona cu caracter multifunctional care adaposteste 25 de raioane de peste, macelarii, patiserii si doua cafenele
  • the Green Market – zona de fructe si legume destinata fermierilor locali. 80% dintre fermieri vin de ani de zile in aceasta zona

Noul Bazar din Tirana este acum un loc in care traditia intalneste viitorul si imbratiseaza modernitatea, un loc ce atrage afacerile inovative.

Evenimentul organizat de RRNO a avut mai multe scopuri:

-sa-i aduca acasa pe profesionistii din gastronomie aflati in afara tarii
-sa promoveze bucataria albaneza
-sa aduca un nou suflu in bucataria albaneza.

“Rrno për me gatue” respecta mostenirile, traditia dar nu ramane ancorata in trecut. Mesajul evenimentului a fost adresat in special tinerilor bucatari care trebuie sa promoveze noua bucatarie albaneza fondata pe reimprospatarea preparatelor traditionale si folosirea produselor locale.

„Termenul „reinterpretat” este unul atat de des folosit …  Ceea ce trebuie sa intelegem este ca chiar si bucataria pe care o numim traditionala s-a schimbat de-a lungul timpului legata fiind de situatia economica. Bucataria albaneza a suferit schimbari majore in timpul perioadei comuniste sau perioada de tranzitie atunci cand a fost influentata de aparitia produselor importate.” declara Bledar Kola pentru www.gazetadita.al

Cei 12 Chefi albanezi prezenti la eveniment:

Fejsal Demiraj, Denmark, Copenhagen, „Noma”

Mario Peqini, Italy, Milan, „Piazza Duomo”

Erion Karaj, England, London, „Heddon Street Kitchen”

Roland Bukri, Italy, Montalcino, „Ostiçio”

Entiana Osmenzeza, Italy, Florence

Albert Hazma, Greece, Lasithi, „Dionysos”

Ardit CurriItali, San Gimignano, „San Martino 26”

Besnik Gashi Sweden, Malmo, „B.A.R.”

Bleri Dervishi, Italy, Milan, „Lumoi”

Loris Pema, Italy, Milan, „Pandenus”

Pol Pocari, USA, New York, „Le Cirque”

Rahman Buqaj, Belgium Antwerp, „Felix Pakhuis”

Care sunt valorile pe care bucataria albaneza trebuie sa le pastreze?

In acest moment am adunat 150 de retete traditionale pe care le comparam cu altele din bucataria internationala pentru a identifica valorile autentice. Proiectul va dura un an. Ceea ce consideram fundamental in noua bucatarie albaneza este utilizarea exclusiva a produselor locale.” declara Bledar Kola pentru www.gazetadita.al

De ce se doreste promovarea bucatariei albaneze?

Turismul culinar infloreste iar gastronomia inglobeaza toate valorile traditionale combinate cu noi trenduri in turism: respect pentru cultura si traditie, viata sanatoasa, originalitate, sustenabilitate, experiente.
Credem ca promovarea bucatariei locale are un rol important in dezvoltarea tarii, atat a turismului in general cat si a turismului culinar in particular.

Albania trebuie sa-si recreeze bucataria intr-o maniera moderna dar fundamentata pe traditii, urmand modelul marilor Chefi din toata lumea. Sa gaseasca radacinile si sa le revitalizeze cu produse de sezon, locale. Este un trend global care contribuie la pastrarea si dezvoltarea patrimoniului cultural intr-un mod sustenabil, ca reactie la globalizarea si productia masiva prin metode industriale.”

In restaurantul sau, „Mullixhiu”, Bledar a introdus “Metamorphosis”, un meniu de degustare care este apreciat de turistii in cautare de experiente culinare.

Manifestul “Rrno për me gatue” 

„“Rrno për me gatue” – „Live to cook” – „Traieste pentru a gati” este o miscare gastronomica initiata de un grup de Chefi albanezi, atat pe teritoriul tarii cat si in afara granitelor ei, cu scopul de a pastra, reinventa, dezvolta si promova bucataria albaneza.

Numele miscarii a fost inspirat de titlul unei carti:  “Rrno vetëm për me tregue” – “I only live on to tell” scrisa de Zef Pllumbi, un preot franciscan albanez care a trait 23 de ani in inchisoare in timpul regimului comunist din Albania.

Simbolul miscarii gastronomice si culorile logo-ului sunt inspirate de crinul albanez salbatic, simbol al autenticitatii, rezistentei, frumusetii si simplitatii – valori ce ghideaza munca de documentare, pastrare a mostenirii culinare albaneze si de rezistenta in fata fenomenului globalizarii.

Crinul are mai multe rude in Balcani, asemenea bucatariei albaneze. Nu suntem rupti de restul Europei sau de lume, suntem inruditi insa fiecare isi pastreaza identitatea, unicitatea. Asemenea crinului.”

Citeste si:

Modele de revigorare a gastronomiei: The New Nordic Cuisine Manifesto 

Modele de revigorare a gastronomiei: Societatile Gastronomice din Tara Bascilor

Modele de revigorare a gastronomiei: Tinos Food Paths

Surse info&foto: http: www.gazetadita.al

www.facebook.com/Rrno.AL

www.gamberorosso.it

 www.boredpanda.com

Text: Raluca Constantin