Daca esti indragostit de mancarea buna dar inca n-ai auzit de Noma sau de René Redzepi, fii sigur ca vei auzi de acum inainte. Evenimentul inceputului de an pe plan gastronomic este deschiderea noului restaurant Noma, din Copenhaga.

Noma a fost infiintat in 2003 de René Redzepi si Claus Meyer – doi dintre initiatorii miscarii The New Nordic Cuisine Manifesto. Dealtfel, numele este acronimul de la „nordisk” (Nordic) si „mad” (food)). Meniul de la Noma s-a ghidat inca de la inceput dupa regulile New Nordic Cuisine Manifesto: preparate din ingrediente proaspete, simple, pure, locale, de sezon.

Cotat de patru ori (2010, 2011, 2012 si 2014) ca cel mai bun restaurant din lume, cu doua Stele Michelin, Noma a devenit un loc de referinta, cu lungi liste de asteptare pentru experiente gustative cu caracter exclusiv regional, nordic.

Cu totii ar trebui sa crestem cunoscand natura din zona in care suntem si ceea ce ne ofera flora si fauna, peisajul si sezonalitatea. E la fel de important ca atunci cand inveti sa citesti si sa scrii.”, spunea Redzepi cu ocazia lansarii unei aplicatii gandite pentru a conecta oamenii cu natura – Vild Mad (Wild Food) (sursa www.washingtonpost.com)

René Redzepi isi provoaca bucatarii sa exploreze, sa redescopere si sa creeze mancaruri noi din ingrediente ce se regasesc in peisajul scandinav dar si in alte colturi ale lumii.

Celebrul Chef si-a extins aria de explorare si a deschis Noma pop-up in Japonia sau Mexic, unde pentru cateva saptamani a conceput un meniu inspirat de fauna si flora locala.

In vara 2016, timp de 10 saptamani, Noma a functionat ca pop-ul restaurant si in Barangaroo, Sidney, Australia.

Redzepi a relocat acolo de la stafful de 80 de persoane, pana la mese si scaune. In cat timp s-au rezervat locurile din restaurant in ziua deschiderii? 90 de secunde! Cat s-a castigat din totalul rezervarilor in cele 10 zile de pop-up? 2.7 milioane de dolari. Cate persoane erau pe lista de asteptare la deschiderea pop-upului din Australia? 27.000

#noma2.0, din 15 februarie 2018

Considerat a fi un soi de Steve Jobs in lumea culinara, inovator, creator, artist, un regizor care livreaza frumusete, emotie si povesti pe farfurie, Redzepi si-a dorit sa testeze noi idei si sa vina cu o noua abordare a ingredientelor locale.
Asa se face ca la sfarsitul anului 2016 vechiul Noma si-a inchis usile pentru a se reinventa ca ferma urbana. In februarie 2018 restaurantul se redeschide intr-o noua locatie, tot in Copenhaga.

La noul Noma, anul va fi impartit in trei sezoane:

De la inceputul anului si pana la finalul lunii mai, preparatele de la Noma au ca element central fructele de mare.
Urmeaza sezonul vegetalelor, de la inceputul lui iunie pana in septembrie. Bucuria veganilor si a vegetarienilor. In acest sezon Noma isi va deschide si gradina urbana.
Sezonul vanatului si al ingredientelor provenite din paduri incepe din septembrie si se sfarseste in ianuarie. Acum este momentul ca iubitorii de carne sa rezerve o masa la Noma, pentru ca toate preparatele vor contine carne de vanat, ciuperci, plante si fructe de padure.

Noul restaurant Noma are 40 de locuri pentru pranz si cina si este deschis doar patru zile pe saptamana, de miercuri pana sambata. Un meniu costa intre 2000 – 2250 de coroane daneze (~300-360 de euro)
10% din locuri sunt rezervate studentilor care vor plati un pret special pentru meniu – 1000 de coroane daneze. Ei vor fi alesi random din lista de asteptare si la intrare li se va cere carnetul de student.
Rezervarile pentru primele 10 saptamani ale noului Noma sunt sold out inca din noiembrie 2017.

Daca vreti sa vedeti putin din cum va arata noul Noma, iata un material video postat pe pagina lor de Facebook. In video apare si Alex Petricean, actual Head Chef la Maize farm to table – deschis in noiembrie 2017.

 

Citeste si despre:

Modele de revigorare a gastronomiei: The New Nordic Cuisine Manifesto

Paul Bocuse, 91 de ani de impartit fericire

Surse info: www.noma.dk, www.gourmettraveller.com.au, www.eater.com, www.bloomberg.com, www.saveur.com

Text: Raluca Constantin